Jachtařův rok

Jachtářův rok

Každoročně vypraví AZ Euro Yachting na moře stovky lodí a na nich tisíce členů posádek. S léty praxe se ukázalo nezbytné zavedení čtyřiadvacetihodinové asistenční linky. Řeší zde všechny problémy, které se u dovolené na moři vyskytnou, opravy lodí, tlumočení, konzultace meteorologické situace. Také poskytují telefonicky pravidelné předpovědi počasí. Konzultace typu, kde a jak zakotvit při daných podmínkách, jsou již běžné v každou denní i noční hodinu. Snad mnoha klientům pomohli, ale někdy jim běhal mráz po zádech. Pro poučení a nepoučitelným pro pobavení nabízíme celkovou statistiku sezony 2003.

Duben byl poklidný měsíc, dvě roztržené plachty ani nestojí za řeč. Trochu horší byl případ pána, kterému nahluchlý pumpař načerpal do auta místo benzínu naftu, ale jednalo se o klid před bouří.
V květnu se jen za první týden řešily tři poškozené propelery na třech lodích ve třech po sobě jdoucích dnech v jedné marině. V následujících týdnech se to opakovalo sice již jen několikrát, ale za zcela stejného scénáře. Večer bezproblémové přistání, ráno, v několika případech za naprostého bezvětří, vzorové vyplutí a vždy lano namotané na vrtuli. Jednou to byl dokonce sousední mooring, který byl namotaný s přitažením do vody, což je u potopeného mooringu nesmysl. Ve dvou případech se posádka dušovala, že večer byly slyšet bubliny od potápěče. Každý ví, kolik stojí oprava a co je všechno potřeba. Není naším úkolem hledat viníka, ale na opravě vydělají místní potápeč, jeřábník a technik. Aby toho nebylo málo, u dvou lodí se podařilo narazit kýlem a jednou tak nešťastně, že se kýl musel prakticky amputovat. Vždy naštěstí poblíž maríny, tak na vesty nedošlo. Koncem května se jedna loď ocitla na návětrné straně ostrova bohužel za silné bory. Posádka nebyla již schopná se pomocí plachet vymanévrovat a motor sice naskočil, leč nervozita a patrně i chyba v bavorském materiálu ulomily plynovou páku. Loď skončila na skalách se třemi dírami v trupu, skrz naskrz. Ani zde naštěstí na vesty nedošlo, druhá loď lany stáhla vrak z útesů a za pomoci pump a provizorních oprav se dostali značně vyčerpaní trosečníci do nejbližší maríny.
Ve stejné boře se uvolnilo kormidlo na postarší Adrii. Zde doporučujeme všem, kteří se vydávají na moře, aby se aspoň naučili číst souřadnice. Kapitánovi, který si neuměl pustit vysílačku, nebylo možné poslat pomoc, když pozici určoval podle toho, jak se jmenovala marina, kde spali, a kam dnes asi dojedou. Veřejně děkujeme neznámému chorvatskému rybáři, který bez nároku na odměnu sám přivázal neovladatelnou loď a odvlekl ji do bezpečného přístavu, kam již bylo možné poslat opraváře s lodí. Jako by toho nebylo dost, poslední květnový týden okradli italští zločinci několik klientů na Sardinii. Dvě místní agentruy si vyřizovaly účty za předchozí léta, jedna strana pak použila klienty jako rukojmí svých požadavků. Dovolat se práva a zákona je v Itálii naprosto beznadějné, zde pod tenkou slupkou evropské civilizace stále vládne systém vendet a rodinných klik.
Bohužel se mezi znepřátelené strany někdy dostanou nevinní. Klienti nakonec vyšli beze ztrát, pouze s pošramoceným náhledem na místní obchodní praktiky. Výsledkem bylo, že celkem dvanáct lodí na Sardinii zaplatil SunYachtCharter ze svého. Někteří zloději se odstěhovali neznámo kam, někteří se odnaučili mluvit a další se tvářili, že se zase tolik nestalo. Pozor, ale všichni se dál pohybují v italském charteru.

Červen byl jako ve snách. V Piombiu si jedna posádka v rámci úspory nechala stát auto ve městě na neplaceném a tudíž nehlídaném parkovišti. Věci viditelně přendali do druhého vozu a ušetřili tak za trajekt na Elbu. Po návratu zde žádné auto nenašli. Bohužel se nejednalo o policií odtažený vůz, ale zase o krádež. Následovala jedna zmizelá loď na Elbě, ta se naštěstí rychle našla v Porto Ferariu. Posádka nechala loď v Porto Azuru v zálivu na kotvě a zajela si do města. Loď se utrhla a ohrožovala další lodě. V Itálii občas v záchvatu pořádkumilovnosti dbají exemplárně pravidel, hlídka nazajištěnou loď odtáhla do Ferraia pod plombu. Pokuta a náklady přesáhly hravě i tu nejvyšší kauci. Obzvláště, když se zjistilo, že loď kapitánují Češi. Nemáme zde zrovna nejlepší jméno po mnoha příhodách českých charterovniků. Hnijící katamaran, Český lev na smetišti zabavených lodí, je třešničkou na ostudném dortu. Vyvěšujte proto kotevní znak a nechte jednoho dospělého na palubě, ušetříte.
Poslední týden v červnu volal partner z Atén, že se nevrátila jedna loď a nemá žádné zprávy. Naštěstí jsme se dovolali kapitánovi na mobil. Podnikli prý nepovolenou přeplavbu do Turecka a neprovedli ani nezbytné přihlašovací náležitosti. Při zpáteční plavbě je zadržela vojenská hlídka a v doprovodu byla loď eskortována zpátky do Turecka. Zaplatili pokutu a spřátelili se s celníky. Klienti se domnívali, že majitel lodi byl o všem zpraven od policie, ktrá údajně prověřovala, komu loď patří. A tak ani nevolali, že se zdrží...

Červenec byl již téměř nudný. Jeden silně poškozený stěžeň na Dufouru 50, když se kapitán snažil proklouznout pod pašmansko-ugljanským mostem. Na na vysvětlenou pouze uvedl, že tam viděl proplout i větší lodě. Ale chyba byla i na straně majitele lodi, na palubě chyběla známá samolepka s přeškrtnutým mostem. Triviálním problémem je načerpaná voda do nádrže na naftu, tuto činnost většinou vykonávají nejníže postavení členové posádek, prostí plavčíci. Ale opačně je to již vzácnější případ, protože naftu charterových lodí většinou čerpá kapitán nebo první důstojník. Jednu naftu do vodního tanku jsme pořídili koncem července. Ale i s tím jsme si poradili. Ovšem zajímavé bylo, že nikoho nezarazilo, kolik se vlastně do té lodi vejde nafty, ani pumpaře, nebo byl rád?

Ani srpen vlastně nepřinesl mnoho vzrušení, jedna posádka si pronajala loď v Pule a vůbec nepypluli. Setkání na lodi řádně oslavili a ve slavení vytrvali celý týden. Nikdy se nanašli prý ani dva střízliví, aby vypluli. My bychom se o tom na asistenční lince asi nedozvěděli, ale volali nám celí vyděšení z agentury, jestli bychom nemohli s posádkou promluvit. V noci prý hlasitě zpívají a mají i hudební nástroje. ostatní lodě si ztěžují a správce mariny požaduje po majitelské agentuře náhrady. Nakonec i tato posádka přišla o část kauce. Je to vlastně nejkurióznější případ, kdy loď nevyplula a část kauce byla zadržena. Posádka si totiž vedle pití dopřávala i doutníčky a cigrety, a to hlavně uvnitř lodi. Neodstranitelný zápach zde pak vytrvale odolával všem prostředkům a po tři týdny si každá další posádka odmítla loď převzít. Agentura nás o tom vždy neopomenula ukřivděně zpravit. Proto uvnitř lodi nekuřte a smradlavou loď raději odmítněte převzít, máte na to plný nárok, ani nemusíte žít v Americe.

V září jsme se opět dostávali do fromy. Nejprve volal jeden kapitán, jak se volá pomoc, že má muže, tedy ženu,  tedy manželku přes palubu. Oddrmolili jsme známé poučení, zajistili pozici a čekali jsme, jestli se podaří paní rychle objevit. Naštěstí ano. Večer nám pak volali oba a děkovali, paní tam prý skočila schválně následkem hádky a chtěla manžela vystrašit, až ve vodě si uvědomila, jaká  to byla hloupost.

Bez díků bohužel skončil klient, který našel na moři člunek. Volal nám, co s ním, jestli si ho může nechat, nebo ho má někde odevzdat. Vzpomněli jsme si na opravdovou námořní bitvu  o ztracený člunek na volném moři, kterou jsme před lety viděli v Itálii. Německá a polská loď kolem člunku i kolem sebe kroužily ve zlověstných kružnicích. "Námořníci" s háčky vztyčenými jako kopí si hrozili navzájem, zaklínali se desítkami nadávek ve svých mateřských jazycích. Slované však měli kvalitnější a bohatší zásobu. Nakonec zvítězilo Polsko, jeden člen posádky se vrhnul do vln a pro člun doplaval, chybělo již jen, aby zde vyvěsil státní vlajku. I pod dojmem této trapné příhody jsem kapitánovi poradil, ať člunek odevzdá na nejbližším kapitanátu. Ale ani to nebylo dobře, pravého majitele potkal pár mil nato a ten nabyl dojmu, že mu člunek určitě nevrátí. Choval se proto velmi neurvale a sprostě, člun samozřejmě dostal a rozhodně nepoděkoval, myslel si totiž, že si člun statečně vybojoval. Ani nás letos moc nepřekvapilo, že to byl zase Ital. Koncem září se připravovali závodníci na nadcházející české regaty, výrazně stouplo procento roztrhaných plachet, přibyl další poškozený kýl a sháněli jsme potápěče na utopenou videokameru. Potápěče jsme našli, kameru ne, asi tam někdo procházel dřív. Kdo ví.

Dodatkem již jen několik čísel: 8x roztržená hlavní plachta, 14x roztržená gena, 3x potrhaný spinakr, 19x omotaný propeler, 1x protržený člunek, 1x utopený pomocný motor, 6x ztracená kotva. Celková bilance je ale stejně dobrá, protože jsme asistovali 417 charterovým pronájmům na celkem 536 týdnů. Žádné vážné zranění, žádná loď neskončila definitivně na dně a drtivá většina klientů byla nadšená a spokojená.

Přejeme nám všem pohodový charter

_________________________________________________________________________________

home

plachetnice  motorové lodě  exotika Sunsail  plachetnice v Čechách  kurzy jachtingu v ČR

  kurzy jachtingu na moři  kondiční plavby  přeplavby pojištění maríny 

agentury  apartmány  doprava lodí  může se hodit  o firmě  kontakt

AZ EURO YACHTING s.r.o.
Seifertova 81, 130 00 Praha 3  NAJDETE SI NÁS NA MAPĚ

Tel: +420 / 222 78 14 29
Fax: +420 / 222 78 00 11
Mobil:  Ing.Jan Hanzl 608 969 478, Martin Hacmac 602 331 317
E-mail:info@najachtu.cz