Typy charteru

TYPY CHARTERU

S KAPITÁNY

Pokud nevlastníte průkaz k vedení lodi, nebo nemáte dostatek zkušeností a s tím spojenou důvěru ve své schopnosti, nemusíte zůstat na břehu. Můžete si pronajmout loď a k ní si pronajmout i kapitána / skippera. Pokud Vám přímo pronajimatel lodi nikoho nedoporučí či přímo nezajistí a vy si seženete vlastního kapitána. Prověřte si jeho praxi trvejte na doporučení někoho z bývalých posádek. Zajímavé je i jak dlouho vlastní oprávnění k vedení lodi, kapitán s čerstvým průkazem Vám může připravit horké chvilky ve studené vodě. Více než kde jinde je u plavby na moři důležitá praxe. Veselý, přátelský a výborný společník, ale trochu pije, tak raději nudného abstinenta prosím. Ještě stále se pak v nabídce skipperských pracovních sil nacházejí kapitáni tzv. „polské školy“, tak to je problém. Pro sportovní plavbu ideální kapitán, ale pro rodinnou dovolenou noční můra. Jako první uzamkne záchod/y, s tím, že na lodi se chodí přes zábradlí. V ten moment přestává většina žen na loď pít a jíst. Rekordmanky vydržely i několik dnů. Kapitán polské školy nepustí motor, protože odborně vyrůstal na lodích které motor neměly vůbec nebo se v lodních útrobách ukrýval bodrý zetor, který stejně nenaskočil. Nenechte se zmást, že ti co do přístavů vjíždějí s motorem a ne na plachty jsou „špatní jachtaři“ nebo „němci na dovolené“, naopak ten kdo bezdůvodně vjíždí do přístavu na plachty je jachtařský buran.

Přístup některých kapitánů má trhliny i v chování k posádce, opravdu mají posádku za elévy na školní plachetnici nebo ještě lépe otroky na galéře. Někteří si zde uvolňují napětí z komplexů.

Jeden „profesionální“ kapitán se slušivou čepicí se šňůrkou mi kdysi na Elbě vyprávěl jak si vychovává posádku: „vezmu je pohoupat na Capraiu tam se zblijou a pak maj ten správnej respekt“. Pro rodinnou dovolenou naprosto neopakovatelný recept. Jiný expert se holedbal, že každou posádku na začátku plavby proškolí a kdo pak dělá chyby, nepamatuje si názvy lodních dílů nebo neudrží kurs lodi má peklo. Je-li posádka příliš zpupná /tj. trvá na mylné představě o dovolené/ přichází oblíbený trest pohoupání a následné zvracení.

Pravým opakem polské školy je novodobý moderní kapitán typ GPShejsek. Bohužel taky žádné velké štěstí pro posádku. Takový kapitán má naprosto vyhraněnou představu co je správné a nejlepší. Co sám neumí je nepotřebné a přežité. Záchod vám sice dovolí a i motor bude puštěný vždy kdy to bude potřeba, ale jen se modlete aby fungovala satelitní navigace.

Popisuji zde opravdové extrémy a nechci vás odradit před nájemnými kapitány ale je potřeba se předem zajímat komu svěříte svůj život na moři.

CELÁ LOĎ

Majitel průkazu k vedení lodi na moři si může samostatně pronajmout celou loď. K tomu není příliš co dodat, snad jen pár slov k průkazům. Loď Vám charterové společnosti půjčí na každý mořský průkaz. Nikdo nepřemýšlí o jeho vyšší čí nižší platnosti. Nikdo se neptá kdo průkaz vydal ani jestli si ho jeho majitel zaslouží. Z průkazu se ale dá vyčíst jak dlouho jste jeho držiteli. Dá se tudíž předpokládat, že stejně dlouhá je i Vaše kapitánská praxe. Zástupce společnosti si může vyžádat ukázkový přístavní manévr ale v každém případě bude ostražitější na stav lodi při jejím zpětném předání. Omezené průkazy, vlastníci omezených průkazů se vystavují riziku, že při nedodržení omezení /např. povolená plavba 0.75NM od břehu/ v kombinaci se škodní událostí bude rozhodnuto v jejich neprospěch, právě na základě omezeného průkazu.

KOJEN CHARTER

Zájemce o dovolenou na lodi si může také pronajmout i jen jednotlivé místo. Tento způsob charteru je rozšířený po celém světě na různých úrovních. Od pobytu na doma stavěné plachetnici, provozované na černo v Chorvatsku, kdy Vám kapitán obden zastaví vedle maríny a doporučí kterou dírou v plotě se můžete dostat k jinak placeným sprchám s teplou vodou. Až po pobyty na luxusních katamaránech a jachtách v exotických oblastech karibiku či tichomoří. Za doporučení stojí pobyty na rodinných lodí. Jedná se většinou o lodě od 50 do 80 stop, na kterých trvale žije sympatický manželský pár tj. kapitán a pomocnice kapitána, kuchařka, servírka a uklízečka v jedné osobě. Lodě mají na rok předem stanovenu trasu plavby v rozpětí stovek a tisíců mil, rozdělených na jeden a více týdenní etapy. Zakoupíte si kajutu či celou loď /většinou se pronajímají tři až čtyři kajuty/ na trasu která Vás zajímá a vyhovuje Vám časově. všechny trasy jsou plánovány aby byly cílové a výchozí maríny v dosahu letišť. Cena za pobyt a stravu je obdobná jako pobyt ve tříhvězdičkovém hotelu. Od 300 do 1000 EUR na týden a osobu. Samozřejmě plus cena letenek. Zážitky jsou pak nepoměrně bohatší. Všechny lodě jsou vybaveny potápěčskou výzbrojí a kompresory, rybářským náčiním, surfem a přiměřenou knihovnou. Jedině snad, že je málo českých lodí, většinou se musíte domluvit anglicky nebo německy.

Někdy bývá problém kdo s vámi pojede jako další hosté. Jedete-li s rodinou a zbývající kajuty obsadí pivní skauti nebo pasáčci na dovolené máte po radosti. Nejlepší je sestavit ze svých známých a přátel celou posádku.

PŘEPLAVBY

Stále se stěhuje, převáží, pašuje a jinak přemísťuje velmi mnoho lodí. Majitelé si pro přepravu lodí najímají část nebo celou posádku a často i kapitány. Zde máte možnost vyplout na plavbu okolo Evropy, z či do karibiku apod. Rozdíl je jen v přístupu majitelů lodí. Někteří Vám za práci v posádce symbolicky zaplatí, některým symbolicky zaplatíte vy a jsou i tací, kteří na vás přímo vydělají. Dejte si vždy předem pozor jestli je majitel lodi jejím majitelem doopravdy, pokud plujete od východu k západu či od jihu k severu prohlédněte si před vyplutím dobře loď jestli nevezete příliš mnoho malých sáčků s práškovým cukrem a v opačných směrech hoďte přebytečnou munici a výzbroj do moře dříve než tam pošlou vás. Pro to všechno nemají námořní kontroly pochopení a uvěznění by čekalo především vás. Důležitá je i kontrola stavu lodi, vybavení a příslušných map. Loď je pojištěná a majitel na souši? Zkontrolujte vše ještě aspoň dvakrát, před samotným vyplutím si dopřejte ještě kratší zkušební plavbu.

V POSÁDKÁCH

jednotlivá místa se dají pronajímat i v posádkách školních plachetnic. zde je také poměrně bohatý výběr. Jenom si předem dobře rozmyslete jak přijmete často uplatňovaný dril, budíčky či rozcvičky. Není tomu tak vždy. Výhodou je přijatelná cena, hodně se naučíte a nezpohodlníte. většinou se Vám zde nestane, že by jste potkali nepříjemné spolucestující.

_________________________________________________________________________________

home

plachetnice  motorové lodě  exotika Sunsail  plachetnice v Čechách  kurzy jachtingu v ČR

  kurzy jachtingu na moři  kondiční plavby  přeplavby pojištění maríny 

agentury  apartmány  doprava lodí  může se hodit  o firmě  kontakt

AZ EURO YACHTING s.r.o.
Seifertova 81, 130 00 Praha 3  NAJDETE SI NÁS NA MAPĚ

Tel: +420 / 222 78 14 29
Fax: +420 / 222 78 00 11
Mobil:  Ing.Jan Hanzl 608 969 478, Martin Hacmac 602 331 317
E-mail:info@najachtu.cz